Pages

Sunday, July 10, 2011

Bersihkan jiwa dengan Istikharah



Bismillahhirrahmanirrahim...

Belakangan ini,seringkali beberapa sahabat datang berkata:

Bagaimana mahu akur dengan tentangan,saat diri ini masih memerlukan bantuan kerajaan?

Perlukah melontarkan kata di jalanraya,ini sahajakah caranya?

Kita kan di perantauan,bagaimana jihad pon takkan terkesan.

Ana bertafakur sebentar,memikirkan juga kebenaran kata-kata dari mulut itu,mulut yang lazim bertanya,tamsilan para cendekiawan di masa depan,kita harus bijak mengolah ayat,agar jawapan tidak meninggalkan luka kesan di hati teman-teman.

Namun tarbiah Allah cukup indah,dari rebung hingga menjadi buluh,jawapannya sudah tertulis di kotak minda,maka ringkas jawapannya....Andai tuan puan ingin menjadi pendakwah, lazimkanlah beristikharah...kerana pokok jihad itu...akarnya usaha...buahnya natijah...siraman ia amal ibadah...dan bajanya istikharah.

Selepas beristikharah,jika dianugerahkan cukup kesediaan mental dan fizikal,pemahaman yang jelas tentang adab bermuzaharah,maka yakinlah dengan setiap keputusan,andai petunjuk dari Allah itu berbentuk hidayah,nescaya ringan jasad untuk bermujahadah...dan jika petunjuk Allah itu menjelma dalam bentuk kesusahan,maka usahalah yang termampu untuk membantu sahabat-sahabat mukmin dalam perjuangan mereka.

Doa dan solat hajat kita lazimkan,solat istikharah sebelum membuat apa-apa keputusan,kerana setiap yang kita lakukan di dunia akan dipersoalkan di padang mahsyar kelak.Andai kezaliman yang kita ingin tumbangkan,jangan pula kita terhimpun dalam golongan yang menzalimi.Andai kekufuran yang ingin kita musnahkan,jangan pula kita kufur dengan setiap nikmat yang tuhan anugerahkan.

Semoga jika pelaksanaan kita itu indah,insyaAllah natijah kita juga kelak akan indah...

Dari Jabir r.a bahawa Nabi bersabda : “Apabila seseorang kamu inginkan sesuatu maka hendaklah ia rukuk ( solat ) dua rak’at yang bukan solat fardhu (yakni solat sunat) kemudian berdoa :




Ertinya : “Ya Allah, sesungguhnya aku beristikharah dengan ilmuMu dan memohon dari kekuasaanMu, dan aku memohon dari kurnianMu dan agung, dan sesungguhnya Dikaulah yang maha berkuasa dan tiadalah aku berkuasa, Dikau Maha mengetahui dan aku tidak mengetahui, dan dikau maha mengetahui perkara Ghayb, Ya Allah sekiranya urusan ini (sebutkan urusannya) baik untukku pada agamaku, kehidupanku dan pengakhiranku, maka taqdirkan ia bagiku, dan sekiranya urusan / perkara ini buruk bagiku, agamaku,kehidupanku dan pengakhiranku, jauhkan ia dariku dan jauhkan ku darinya, dan berikanlah aku yang terbaik dimana jua ia berada dan jadikanlah daku redha dengannya.”

Akhir kalam,pujuklah hati untuk menerima.Walaupun itu bukan yang termudah bagi kita. Semoga setiap kesusahan,ada kesenangan,Setiap penderitaan,ada kebahagiaan.


3 comments:

insan biasa said...

salam akhi...insyaAllah ape2 perkara pon kte serahkan pd Allah...biar Allah yg wat keputusan tok kte...kte mohon petunjuk Allah....insyaAllah skiranya urusan tu baek tok kte,agama kte,dan kesudahannye wat masa kini dan akan dtg, Allah akn permudahkan urusan tersebut iA....dan sebaliknya...ape2 perkara kte mohon Allah yg wat keputsan tok kte kan, dikhuatiri,klu kte wat keputusan tnpa mohon petunjuk dr Allah, takot keputusan yg kte wat tu adalah ikot nafsu kte...jd same2 lah kte sentiasa beristikhoroh kpd Allah...insyaAllah,ni tok diri sy jugak...k,truskan menulis...Allahua'lam...

Mujahid Dakwah said...

JazakAllah insan biasa... Mmg tepat apa yg awk katakan tu, sempga terus thabat hendaknya dalam jalan menuju redha ilahi,sy doakan kita semua bahagia dunia akhirat

insan biasa said...

insyaAllah,..Ameen...