Pages

Saturday, July 2, 2011

Tajdid niat


Bismillahhirrahmanirrahim...



Tajdid niat atau perbaharui niat...

Semua yang mencari erti di sebalik makna ini akan mengetahui serba sedikit tentangnya.

Namun apa yang penulis ingin utarakan adalah keperluan memperbaharui niat dalam setiap perkara yang ingin dilakukan.

Ana ambil suatu kisah rekaan ana sebagai contoh :

Anwar sejak dari bangku tadika KEMAS lagi sudah melakukan perbuatan mungkar dan menzalimi orang lain,dia tidak segan silu melakukan dosa selama hidupnya,tetapi di saat akhir nafasnya,Anwar tiba2 merasa insaf dan segera bertaubat,serta menyesali perbuatannya selama ini.

Abu pula sejak dari bangku tadika PASti lagi suka melakukan amal kebaikan,selalu menolong orang dan beribadah setiap hari namun di saat akhir nyawanya,dia merasakan seolah2 rugi kerana tidak mencuba pelbagai hiburan duniawi selama dia hidup.

Jika para pembaca budiman sekalian punya pengetahuan luas dalam bidang pembacaan,insyaAllah antum akan mengetahui yang mana satukah akhirnya akan menjadi ahli neraka dan yang mana pula adalah ahli syurga.

Maha Pengampun Allah,Maha Penyanyang Allah...Walau dosa setinggi gunung sekalipon akan diampunkan,dan walau kebaikan sekecil zarah pon akan diganjarkan.

Oleh itu sahabat mujahid dakwah ku sekalian,ingatlah,walaupun kita merasakan bahawa kita ini sudah sangat jahat,janganlah kita putus asa untuk berubah,dan andai antum merasakan bahawa diri sudah terlalu banyak pahala,janganlah berhenti untuk menambah pahala,kerana kita tidak akan pernah tahu saat roh dicabut itu bila dan bagaimana kita di saat itu.

Sentiasalah memperbaharui niat antum dalam setiap apa yang ingin kita lakukan,agar niat yang ikhlas mencari keredhaan Allah itulah yang ingin kita jadikan sebagai amalan pengakhiran kita sebelum dijemput menghadap Allah...

Wassalam

No comments: