Pages

Friday, September 2, 2011

Majlis Graduasi Madrasah Ramadhan 1432H


Bismillahhirrahmanirrahim...



Sering kali kita diungkapkan dengan nasihat agar memperbanyakkan amal di bulan Ramadhan.Bulan rahmat, Bulan keampunan, Bulan magfirah, Bulan diturunkan Al quran,dan sebagainya, bulan itu baru sahaja berlalu pergi beberapa hari lalu,namun ramai orang lupa,segelintir endah tak endah dan sedikit sahaja yang mengenangkan Ramadhan itu...bahkan tatkala hari yang memperingati kemenangan kita ke atas nafsu itu tiba, seringkali nafsu pula yang memenangi kita.



Ada pula yang menjengah begini, "Perlukah kita hanya beramal di bulan Ramadhan sahaja? Tidak adil pula untuk bulan lainnya"...Mestilah tidak begitu,tapi kalau sudah bulan itu memang terang dijadikan Allah ada kemuliaan baginya,bukankah afdhal kita melebihkan amalan kita? Apakah kita merasakan amalan kita di bulan lainnya sudah terlalu berganda berbanding orang lain lantas kufur dengan nikmat bulan mulia yg diberikan Allah ini?

Rangkap puisi Nasyid tentang Ramadhan terlalu banyak untuk didendangkan, hadith serta ayat Quran menceritakan kelebihan bulan mulia ini terlalu banyak untuk dibahaskan, google je mesti jumpa, maka satu persoalan pon timbul, "Dah tuu kenapa menulis tentang bulan Ramadhan di bulan shawal ini, kenapa?.. Buang tebiat ke? Time Ramadhan sibuk sangat ke sampai tak sempat nak update blog?"  Jawapan bagi soalan ini ,ana sendiri pon tiada jawapannya,kewajipan memang sentiasa lebih banyak dari masa yang ada,seringkali ana terlantar,terlelap mata tanpa sedar di teratak sahabat-sahabat dek terlalu letih melunaskan semua amanah yang disampaikan sehingga terlupa ada juga ruang berdakwah di sini yang perlu diisi..
(jawapan skema bloggers pemalas kot?)



Berbalik kepada maudhu' asal,Sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian, di sini ana ingin menyeru diri ana dan entum sekalian,ayuhlah kita menggulungkan segulung ijazah untuk diri kita sendiri agar kita tergolong ke dalam golongan yang mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan di madrasah Ramadhan yang lalu,dan andai amalan kita tidak mencapai sasarannya,usahlah sedih,kita masih ada imtihan "STPM" dan "Matrikulasi" di bulan syawal,zulkaedah,dan zulhijjah.

Sedikit peringatan juga untuk entum semua,dalam bulan syawal ini juga tercatat amalan yang indah untuk diamalkan oleh kita

Dari Abu Ayyub radhiyallahu anhu:



“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ‘Siapa yang berpuasa Ramadhan dan melanjutkannya dengan 6 hari pada Syawal, maka itulah puasa seumur hidup’.” [Riwayat Muslim] <-- Google je,mesti jumpa wAllahi!

Mukhalasahnya teman sekalian, dekatkanlah diri kepada Allah pada setiap masa dan keadaan, nabi Muhammad SAW sendiri apabila ditanya amalan apa yg paling disukai beliau, baginda menjawab bahawa amalan tersebut adalah amalan yg sedikit tetapi berterusan. SubhanAllah,Apa yg nabi sampaikan itu memang menyentuh hati ini kerana teramat sukar rasanya untuk kita yang ada pelbagai komitmen ini untuk melakukan ibadah khusus sepanjang waktu, namun andai diberi peluang oleh Allah untuk memperbaiki amalan kita sepanjang tahun pada bulan yang satu itu,maka rebutlah peluang itu sebaiknya.



Sahabat sekalian,ana dengan tulus mendoakan semoga bulan Ramadhan lalu memberi sedikit penolak dan pengukur aras iman kita pada tahun sudah,dan menjadikan kita bersedia untuk menempuh bulan yang berbaki ini sebelum tiba akhir tahun ini dengan bekalan penguat keazaman untuk lebih terus menanam benih iman dan taqwa dalam diri agar kita dapat menuainya di akhirnya nanti inshaAllah...

Akhir kalam dari ana,Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua muslimin muslimat penegak syiar Islam di atas muka bumi ini...Eid Mubarak...Kullu A3mun wa entum enshaAllah ta3ala bil5eir!


No comments: